Slik har en kunstner illustrert det triple stjernesystemet. Planeten vises som en svart kule.

Denne planeten har tre soler

Men systemer med mer enn én stjerne er ikke så uvanlig i Melkeveien.

Det er ikke alle solsystemer som er som vårt, der planetene går ryddig rundt en ensom sol. I noen solsystemer kan det være litt mer komplisert.

Nå har astronomer oppdaget en planet som er en del av et trippelt stjernesystem, melder NASA.

Planeten går i bane rundt en av de tre stjernene og har fått navnet KOI-5Ab.

Gasskjempe

I det triple systemet er det to stjerner som går rundt hverandre hvert 30. år. En tredje stjerne er gravitasjonelt bundet og bruker 400 år rundt de to andre.

Planeten er på størrelse med en halv Saturn og er trolig en gasskjempe. Den fyker rundt den ene stjernen - svært tett på. Fem dager er alt den bruker på en runde.

På illustrasjonen under ser vi planeten som en blå prikk. Banen dens er også tegnet inn i blått rundt stjernen KOI-5A. Videre viser illustrasjonen hvordan stjernene beveger seg i forhold til hverandre.

Stjerne A og B går rundt hverandre, mens C går rundt begge lenger ute.

En annerledes himmel

Hvordan ville himmelen sett ut fra planeten KOI-5Ab?

KOI-5A ville dominert himmelen, skriver Science Alert. KOI-5B ville sett ut som en fjern sol, som å se solen fra Saturn. KOI-5C ville sett ut som en veldig sterk stjerne.

Det er ikke uvanlig at stjerner har kompanjonger. Triple stjerner utgjør trolig 10 prosent av stjernesystemer, skriver NASA. Stjerner i par er enda vanligere.

Antallet stjerner i et system kan komme opp i sju. Se eksempler på hvordan to, tre, og fire stjerner kan være bundet av hverandre i denne tidligere saken i forskning.no.

Planeter med flere soler vil kunne ha doble solnedganger, ekstra mye sollys om dagen, eller dag på begge sider av kloden samtidig.

Slike planeter har ofte rare baner, ifølge en artikkel Space.com.

Det gjelder også den nylige bekreftede planeten KOI-5Ab. Banen dens er tippet 50 grader i forhold til stjernen den går rundt.

På en plantet som går rundt to stjerner ville man kunne sett en dobbel solnedgang.

Hvor vanlige er planeter i fler-stjernesystemer?

Forskere vet enda ikke hvor vanlig planeter er i doble eller triple stjernesystemer.

Den første planeten som ble funnet i et solsystem med flere stjerner var Kepler-16b. Planeten går rundt to dvergstjerner.

Kepler-16b (svart) går rundt to stjerner.

Fra før av er det funnet få planeter i trippelstjernesystemer. En grunn til det kan være at det sjeldnere at det dannes planeter i slike omgivelser. Ifølge astronom Paul Sutter blir mange potensielle baner ustabile når man har å gjøre med gravitasjonen av flere soler om gangen.

Det kan også være at planter er vanlige i slike systemer, men at de vanskeligere å oppdage.

Romteleskopet Kepler oppdaget KOI-5Ab i 2009. Men funnet ble lagt i glemmeboka.

- KOI-5Ab ble forlatt fordi det var komplisert, og vi hadde tusenvis av kandidater, sier David Ciardi, sjefforsker ved NASAs Exoplanet Science Institute, i artikkelen fra NASA.

Det var ikke før romteleskopet TESS også identifiserte en kandidat på samme sted, at forskere tok opp tråden. KOI-5Ab ble så bekreftet ved hjelp av romteleskopene og observasjoner fra flere landbaserte teleskoper.

- Vi har fremdeles mange spørsmål om hvordan og når planeter kan dannes i flerstjernesystemer, og hvordan egenskapene deres er sammenlignet med planeter i enkeltstjernesystemer, sier Ciardi.

- Ved å studere dette systemet mer detaljert, kan vi kanskje få mer innsikt i hvordan universet lager planeter.