En notis fra Nofima - les mer.

Forsker Marta Bou Mira i matforskningsinstituttet Nofima har avslørt mye om hvordan laksens celler håndterer et fôr der stadig mer av fettkildene kommer fra planter enn fra havet.

Fett er ikke ett fett for laksen

Norsk oppdrettslaks har endret kostholdet. En ny studie viser hva det betyr for laksens fettforbrenning.

Fôret til oppdrettslaksen har på tre tiår gått fra å ha nesten bare marine råvarer, til å ha klart mest råvarer fra planteriket. I 2000 kom rundt 30 prosent av fettet i laksefôret fra havet, mens i 2016 kom kun 10 prosent fra havet, viser den tidligere Nofima-rapporten «Ressursutnyttelse i norsk lakseoppdrett i 2016».

Forskerne har nå utført grunnforskning på celle-nivå for å lære mer om hva endringen av kostholdet gjør med omsetningen av fett. Påvirker fettkilden laksens evne til å mobilisere energi fra fettdepot når den ikke har tilgang på mat? De har sett hvordan fettceller reagerer på tilførsel av ulike fettsyrer. Utskillelsen av fett i cellene ble fulgt med radiomerket sporstoff.

Studien beskriver funksjonen til fettvevet i laksen. De ser at fettvevet er veldig komplekst og like komplekst som i mennesker og pattedyr. Det er et organ i seg selv, og ikke kun et depot. Dette har følger for fiskens opptak av fett.

– Dette er ikke lett å studere på fisk i levende live, men med celler kan vi studere omsetningen av energi mer i detalj, sier Bente Ruyter, som leder forskningsgruppen i Nofima som har dyrket cellene.

Hvilken fettsyre det er mye av i cellene, påvirker hvor mye av et hormon som styrer følelsen av metthet cellen skiller ut. Det har ikke forskere visst før nå. Flere funn i studien viser hva ulike fettsyrer i kosten kan bety for laksen. Blant annet ser det ut til at mange av mekanismene som styrer forbrenning av energi på diett med mye fett, ser ut til å være tilsvarende det mennesker har.

Les mer om studien på nettsidene til Nofima