En notis fra Nasjonalforeningen for folkehelsen - les mer.

– Vi har trodd at hjernen ikke hadde noe rensesystem. Men det viser seg å ikke stemme. Det finnes nemlig finnes hittil ukjente mekanismer som utfører denne vaskejobben, forteller forsker Anna Thoren.

Hjernens mystiske vaskemaskin

Slaggstoffer i hjernen kan være en av årsakene til utvikling av demens. Forskeren Anna Thoren har satt opp mye utstyr som hun og andre forskere skal bruke for undersøke hvordan avfallsstoffer blir vasket ut av hjernen både når vi er våkne og når vi sover.

- Hjernen har ikke noe lymfesystem, men i 2012 ble det publisert en viktig studie som avdekket at det i hjernen finnes et helt eget system for dette som ikke ligner på lymfesystemet i andre organer. Nye funn har vist at det er en spesiell type celler i hjernen, kalt astrocytter som bidrar til rensing av hjernen, sier Thoren.

Anna Thoren forsker nå for å forstå mer av astrocyttenes funksjon og hva som gjør at de ikke alltid fungerer som de skal. Hun håper at dette på sikt skal føre til ny forståelse av hvordan vi kan hindre demens og andre hjernesykdommer. I 2019 fikk hun støtte fra Nasjonalforeningen for folkehelsen til forskningsprosjektet «Mechanisms of brain waste clearance».

Les om tildelingen på nettsidene til Universitetet i Oslo og mer om demensforskning på nettsiden til Nasjonalforeningen for folkehelsen.