Det vakre lyset speiler seg i havoverflaten.

Transitt fra Tromsø til Trænadjupet

Toktdagbok: Transitten fra Tromsø til Trænadjupet i Norskehavet tok cirka 24 timer. Når FF «G.O. Sars» går i transitt, starter geologene det kraftige ekkoloddet Topas for å se hva slags bunn vi passerer. Topas viser sedimentlagene under sjøbunnen.

Vi vil vise noen eksempler på sjøbunn som vi har seilt over, og hvordan vær og vind, spesielt bølgene, påvirker kvaliteten på Topasen.

Avgangen fra Tromsø skjedde kl. 13.30 fredag 17. juli. Fra Tromsø gikk vi innaskjærs på den første delen av turen, og var derfor beskyttet mot vind og vær inntil vi gikk ut i Vestfjorden natt til lørdag 18. juli.

Kartet viser seilingsruten.

Her fikk vi merke vinden mer rundt midnatt, og flere av oss våknet da båten begynte å bevege seg mer og mer etter hvert som vi kom ut i åpent farvann. Topaslinjene A, B og C er markert med røde streker på seilingsruten i kartet.

Ut på morgenkvisten lørdag var vi ute i åpent hav og det var deilig å komme ut på dekk med behagelig sommertemperatur i luften, sol og frisk bris fra sør. Sangen «Kom sommarvijnn» av Tove Karoline Knutsen og Arvid Hanssen, lå langt framme i pannebrasken. Sangen gir en sterk følelse av hva sommer er her nord.

I skrivende stund er det fremdeles sol fra lett overskyet himmel og en svak bris fra sør.

Seilingsruten fra Tromsø til Trænadjupet. Kartet har 200 meters grid og høy oppløsning. Dybdedata er samlet inn av Kartverket. Bakgrunn: GEBCO dybdedata.
Tre eksempler på Topas-linjer. Se Figur 1 med de røde strekene som angir hvor linjene er fra. A: Rolig sjø og gode data. B: Litt mer urolig sjø som forårsaker litt støy i dataene. C: Åpent hav med større bølger og mer støy i dataene.
Sjøen som den så ut da vi nærmet oss Trænadjupet. Sjøen går hvit.
Etter hvert roet sjøen seg noe.