Åkerbønner.

Norske bønner kan erstatte soya

Soya fra ulike land brukes i dag mye av folk som vil spise vegetarisk eller som vil redusere kjøttforbruket. Men norskdyrkede åkerbønner kan bli en like god proteinerstatning, viser ny forskning.

Ny forskning gjort i Danmark og Norge bringer gode nyheter for deg som vil spise kjøttfritt eller redusere kjøttforbruket.

En rekke steder i verden forskes det for å finne fram til kjøttalternativer.

Nå har forskere ved Københavns Universitet klart å lage et velsmakende proteinpulver av åkerbønner, som er langt mer klima- og miljøvennlige enn soya.

Disse bønnen er også mindre varmekrevende enn soya. Derfor kan de fint dyrkes i Norge.

Alternativer til soya

Soyamelk, tofu og kjøttdeig lagd av erteproteiner.

Stadig flere velger produkter som dette, framfor kjøtt og melkeprodukter fra dyreriket.

Noen fordi de er vegetarianere, andre fordi de ønsker å ta hensyn til klimaet eller fordi de vil spise færre dyr.

Men flere har begrenset sans for at så mye av dagens alternativer til kjøtt og melkeprodukter er basert på utenlandsk soya.

Favabønner, hestebønner, bondebønner

Åkerbønner er her hos oss også kjent under navn som bondebønner, hestebønner og favabønner.

De er langt mer miljøvennlige å dyrke enn soya. Og de er faktisk et svært godt alternativ til soya, konkluderer de danske forskerne i en studie som er publisert i tidsskriftet Foods.

– Vi har funnet en metode for å bearbeide åkerbønnen, slik at vi kan produsere et konsentrert proteinpulver, sier Iben Lykke Petersen i en artikkel om studien på nettsidene til Københavns Universitet.

Pulveret har en nøytral smak og får i tillegg en tiltalende lys farge og en fast konsistens, ifølge Petersen.

Åkerbønner som dyrkes i Ås, Viken fylke.

Kan gjerne dyrkes i Norge

I motsetning til soya kan åkerbønner gjerne dyrkes i Norge. Det skjer allerede i dag. Men det meste av denne produksjonen går nå til dyrefôr.

– Skal vi finne gode erstatningsprodukter for kjøtt så er det viktig at de ligner og smaker mest mulig som kjøtt, sier Anne Kjersti Uhlen, planteforsker ved NMBU og hos Nofima i Ås.

Hun forteller til forskning.no at man driver lignende forsøk i Ås som det forskerne i København holder på med. I prosjektet FoodProFuture har forskere her i landet testet både åkerbønner og erter som erstatningsprodukter for soya.

– Vi ser også at åkerbønner kanskje har det aller største potensialet som erstatning for soya.

– Soya har et proteininnhold på 40 prosent, åkerbønnene har 30 prosent protein og erter litt over 20 prosent. Men gjennom det som kalles fraksjonering klarer vi å øke proteininnholdet i åkerbønnene til hele 60 prosent.

Fraksjonering handler her om å luftsortere melpartiklene i åkebønnemelet.

– Da egner de seg veldig godt både som en ingrediens for proteinberikning og for produksjon av såkalte kjøtterstattningsprodukter, sier Uhlen.

Anne Kjersti Uhlen er professor i plantevitenskap ved NMBU.

Må være mer miljøvennlig

Planteforskeren i Ås synes det er spennende å få være med på nettopp denne forskningen, fordi potensialet for nye matprodukter er så stort.

– Samtidig er det viktig at prosessene der vi fraksjonerer bønnene for å øke proteininnholdet, har minst mulig miljøavtrykk, sier Uhlen.

Mer miljø- og klimavennlige produkter er jo nettopp mye av hensikten med å finne alternativer til kjøtt og soya.

Smaker også godt

Smak er selvfølgelig også viktig for å finne gode erstatninger for kjøtt.

Her mener de danske forskerne at proteinpulveret fra åkerbønner fint kan konkurrere med soya. Pulveret har altså en nøytral smak og skal være tiltalende både på farge og konsistens.

Nøytral smak, lys farge og fast konsistens er nettopp det produsenter av matvarer ofte er ute etter.

Åkerbønnene har ifølge den danske forskeren heller ikke den litt bitre ettersmaken som mange forbinder med kjøtterstatnings-produkter basert på erter.

Proteinene fra de bearbeidede åkerbønnene tas i tillegg nesten like lett opp i kroppen som proteiner fra kjøtt og egg, rapporterer de danske forskerne.

Dyrk gjerne mer i Norge

Forskeren i Ås ser gode muligheter for å å dekke et framtidig norsk behov for belgvekster, gjennom mer dyrking hos bønder her i landet.

For som i Danmark, er også den norske landbruksforskeren opptatt av at vi gjerne kan dyrke mer åkerbønner her i landet, i stedet for å importere nesten alt vi spiser av slike produkter.

– Vi bør rett og slett spise mer av proteinrike planter.

– Det er bra for helsen og kloden – og kan bli god butikk for matprodusentene, sier Uhlen i artikkelen under som sto hos forskning.no ett år tilbake.

Her, på nettstedet til forskningsprosjektet FoodProFuture kan du lese om da 30 åkerbønnedyrkere fra Vestfold for få uker siden var på besøk hos Nofima og fikk høre siste nytt om forskningen for å gjøre mer av åkerbønnene til kjøtterstatningsprodukter.

Bøndene er et viktig ledd i verdikjeden for det som kan bli en helt ny matvirksomhet her i landet.

Kanskje er det disse norske Vestfold-bøndene som kommer til å dyrke framtidas hamburgere?

Bønner er gunstig for matjorda

Anne Kjersti Uhlen peker også på at dyrking av belgvekster er gunstig for matjorda, i veksling med korndyrking.

I tillegg hører det med at belgvekster som åkerbønner kan utnytte nitrogen fra lufta gjennom sin symbiose med nitrogenfikserende bakterier. Derfor trenger ikke disse plantene nitrogen-gjødsling.

Uhlen forteller at i analyser av miljøavtrykk, så kommer belgvekstene enda bedre ut enn for eksempel korn.

Planteforskeren er også opptatt av at erstatningsprodukter for kjøtt må bli billigere enn hva kjøtt er i butikken, noe som stort sett ikke er tilfelle i dag.

Brukes til å lage falafel

Åkerbønner dyrkes i dag først og fremst i Midtøsten, Kina og Etiopia.

Men de er lettdyrkede og egner seg altså godt også i et kjølig klima. Planten tilhører erteblomstfamilien og blir fra 40 til 90 cm høy.

Åkerbønner kan sammen med kikerter blant annet brukes til å lage falafel, en populær matvare fra Midtøsten som stadig flere i Norge har fått øynene opp for.

Salat med åkerbønner, tomater, løk og mynte.

M. Vogelsang-O'Dwyer m.fl: «Comparison of Faba Bean Protein Ingredients Produced Using Dry Fractionation and Isoelectric Precipitation: Techno-Functional, Nutritional and Environmental Performance.», PubMed, mars 2020. Artikkelen.