Bildet er fra Nord-Italia.

Hjelp humlene – ikke mat dem!

Det er kjempeflott at folk engasjerer seg i insekter. Men finner du en humle som sitter stille, er det aller beste du kan gjøre å la den være i fred. Og må du absolutt hjelpe, så flytt den til en blomst. Servér den aldri honning – det kan spre smitte.

Det er vår, og humletid! Denne insektenes panda kommer skjenende inn i hagen din, akkompagnert av en godslig brumming som får selv insekthatere til å bli varme om hjertet. Men ser den ikke ørlite grann pjusk ut? Trenger den litt hjelp, kanskje? Vi mennesker er raske til å lese menneskelige egenskaper inn i dyr. Og mange har fått med seg at insektene sliter, og vil gjerne hjelpe. Her er noen fakta og tips til hva du kan gjøre for humlene, og hva du ikke bør gjøre.

Aller først: De digre humlene som dukker opp om våren er humledronninger. De er de eneste som overlever vinteren – og nå skal hver og en av dem, egenhendig, starte en ny humlekoloni. Når humledronningen kommer tumlende ut i vårsola er hun sulten. Hun trenger pollen og nektar for å lage et nytt samfunn. For å hjelpe henne, kan du sørge for å plante trær og blomster som gir slik næring nå på våren. Krokus og seljetrær er fint.

Det er et tøft liv å være humledronning. Hun trenger mye hvile. Ny forskning viser at dronningen bruker mesteparten av tiden på å sitte stille, med bare korte flyturer imellom. Med andre ord: Om du finner en våraktiv humle som sitter i ro, er det slik det skal være. Det beste du kan gjøre er å beundre henne ærbødig, uten å forstyrre.

Dronningen sitter gjerne stille opp mot en time, før hun har summet seg nok til en ny tur. Det er best å ikke forstyrre hennes kongelige høyhet i hvilepausen hun trenger. Skulle du derimot finne en humledronning som har tatt pausen sin et sted den lett blir tråkket på, eller hun har sittet på samme sted i timevis, kan du vurdere å flytte henne til en nektarrik blomst i nærheten.

Å gi humler mat er ikke nødvendigvis så lurt som du skulle tro. Sukkervann er kun en blek etterligning av den ekte varen; plantenes nektar. Det er å friste insektene med junk food når de burde spist skikkelig mat. Det har verken vi eller humler godt av i lengden. En skål med noe søtt kan dessuten trekke insekter vekk fra blomstene de vanligvis pollinerer, og det er ikke bra for blomstene.

I disse koronatider bør vi også ha respekt for insektenes smittevern. Gi derfor aldri honning til humler eller bier! I honning kan det nemlig finnes bakterier som gir yngelråte hos tambier. Det høres ikke bra ut, og det er det ikke heller. Disse bakteriene kan leve i årevis i honning, og dersom vi serverer honning til humlemor, kan hun spre bakteriene videre til honningbier – når de to senere besøker samme blomst.

Skal du gi humlene noe som helst, bland 50/50 hvitt sukker (ikke brunt, det er tyngre å fordøye) med vann, og drypp en dråpe foran dem – men vit da at du gjør det mest for din egen skyld, mer enn for humlas. Ikke sett ut en hel skål med sukkervann, det blir som å arrangere et kjempeparty midt i koronakrisen – ulike parasitter og mikrober kan lett smitte fra et insekt til et annet.

Konklusjonen er: Vil du hjelpe humlene, la hagen bli en jungel av blomstrende herligheter fra mars til oktober. Tilgang på naturlig blomstersaft er det beste humlene kan få. La helst humler som du syns ser slitne ut, få være i fred. Flytt dem til nød opp i en blomst. Og aldri, aldri gi dem honning.

Fakta:

Vi har 35 humlearter i Norge. Det er nesten 14% av alle verdens humlearter. Flesteparten av disse er sosiale og lever i samfunn, men vi har også 7 arter gjøkhumler – de er sosiale parasitter på de andre og mangler arbeidere. I Norge er fem humlearter rødlista. I Europa er rundt en tredjedel av humleartene i nedgang.

Les mer om humler her:

På engelsk: https://www.bumblebeeconservation.org/

For barn: https://www.humlekroken.no/

Finn insektvennlige blomster her: https://blomstermeny.no/

Vil du gjøre mer for humlene, kan du bygge en humlekasse – se Atle Mjeldes oppskrift her: https://naturvernforbundet.no/getfile.php/1366688-1396600200/Fylkeslag%20-%20Buskerud/Dokumenter/HumlekasserMjelde2013.pdf

Om humledronningens hvilepauser: Makinson, James C., Joseph L. Woodgate, Andy Reynolds, Elizabeth A. Capaldi, Clint J. Perry, and Lars Chittka. 2019. ‘Harmonic radar tracking reveals random dispersal pattern of bumblebee (Bombus terrestris) queens after hibernation’, Scientific Reports, 9.

Om smitte mellom pollinatorer: En undersøkelse av humlekolonier importert til England (for å hjelpe til med pollinering) viste at 77% av koloniene inneholdt mikrober som kan gjøre de hjemmehørende pollinatorene syke: Graystock, Peter, Kathryn Yates, Sophie E. F. Evison, Ben Darvill, Dave Goulson, and William O. H. Hughes. 2013. ‘The Trojan hives: pollinator pathogens, imported and distributed in bumblebee colonies’, Journal of Applied Ecology, 50: 1207-15.

En annen studie viser at felles bruk av blomster kan overføre smitte mellom ulike bie- og humlearter: Graystock, Peter, Dave Goulson, and William O. H. Hughes. 2015. ‘Parasites in bloom: flowers aid dispersal and transmission of pollinator parasites within and between bee species’, Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 282: 20151371.