Stadig flere mennesker i verden blir opptatt av å spise både sunt, etisk og klimariktig. Da passer gresshopper godt. Her som middagsrett med salat til

Nå kommer «kjøtt» av insekter

To milliarder mennesker spiser allerede insekter. Et finsk selskap satser på at også vi i Norden er tøffe nok.

Gresshopper er hovedingrediensen i det nye proteinpulver som kom i salg i Finland 4. desember og etter planen også skal komme til Norge.

Pulveret er både laktosefritt, glutenfritt og soyafritt, garanterer finske Entis i en pressemelding.

– Gresshopper er rike på vitamin B12, jern, sink og fiber. Ingredienser det finnes forbausende lite av i de proteinproduktene som tilbys i dag, sier direktør Samuli Taskila.

Han viser videre til at dagens proteinpulvere i hovedsak er basert på myseprotein lagd av melk. Entis sitt gresshoppepulver er et melkefritt alternativ som selskapet hevder smaker godt og er bedre for magen.

Svært klimavennlig

Entis er størst på insektmat i Norden og vil posisjonere seg innenfor det mange venter at kan bli et stort marked de nærmeste årene.

Den britiske investeringsbanken Barclays har en egen forskningsavdeling som lager analyser om framtidens markedsutsikter. Forskerne deres varsler at insekter kan bli stort i årene som kommer, både som menneskemat og som mat til dyr.

I takt med at jordas befolkning øker fra dagens 7 milliarder mennesker til kanskje 10 milliarder om noen år, vil vi behøve mye mer protein. Her er insekter et godt alternativ. Protein-produksjon av insekter er nemlig nesten uten klimautslipp.

Faktisk er klimaavtrykket så lavt at det nesten ikke er målbart, ifølge Barclays.

Ifølge en artikkel i avisa The Guardian er råvarebehovet ved produksjon av en kilo insekter, om lag det halve av behovet ved en kilo kylling, en tredel av en kilo svin og veldig mye lavere enn alle råvarene som går med ved produksjon av en kilo storfekjøtt.

Det trengs også langt mindre jord og mye mindre vann ved produksjon av insekter enn ved annen kjøttproduksjon.

En håndfull med BBQ-ristede gresshopper. Den britiske matkjeden Sainsbury’s begynte å selge disse for ett år siden. Siden har kjeder som franske Carrefour og tyske Lidl fulgt etter. Matanalytikere tipper at «æsj-faktoren» ved insektmat vil falle betraktelig, i takt med at det blir mer vanlig å spise den. Mye protein, lite kalorier og klimavennlig kan vise seg å bli en vinneroppskrift.

Insekter er kjøtt

Matproteiner av gresshopper og andre insekter kan altså bli veldig mye mer bærekraftige enn tradisjonelle dyreproteiner fra svin, kylling og storfe.

I dag er det mye fokus på plantebaserte alternativer til kjøtt. Men insekter som gresshopper kan vise seg å bli en bedre løsning for forbrukere som også er mye opptatt av proteiner, vitaminer og mineraler, mener Barclays.

Siden vi snakker kjøtt, kan insekter også bli et alternativ for alle blant oss som ikke har lyst til å slutte med kjøttspising.

Allerede i dag spiser to milliarder mennesker i 130 ulike land proteiner basert på insekter. Spesielt i land som Vietnam og Thailand er insekter populær mat.

Allerede i 2003 gikk FNs matvareorganisasjon FAO ut med en oppfordring om at vi bør spise mer insekter.

Insekter på et marked for gatemat i Thailand.

Menn er mer klare for insekter enn kvinner

Paula Varela-Tomasco er forsker hos matforskningsinstituttet Nofima i Ås og opptatt av insekter som mat.

– Vi har faktisk undersøkt dette blant nordmenn. Da fant vi at det er en gruppe i samfunnet som er villige til å prøve insekter som mat. Disse har oftere høy utdannelse og de bor gjerne urbant.

– Menn er mer åpne for å spise insekter enn kvinner.

Varela-Tomasco peker på at det kan ha mye å si hvordan insekter blir servert oss:

– Generelt er nok folk i Europa langt mer villige til å spise insekter som pulver i en proteinbar, enn de er til å spise et helt insekt.

Forskeren minner også om at en ting er å si at man er villig til å prøve å spise insekter. Noe annet er å faktisk kjøpe et slikt produkt i butikken.

Paula Varela-Tomasco er matforsker.

Prisen halvert på to år

Barclays trekker fram at prisen på gresshoppepulver er halvert de to siste årene, i takt med at både produksjonen og etterspørselen etter proteinpulveret har økt.

I dag er soyabønner en hovedingrediens i oppdrett av både laks, fjørfe og gris. Spesielt i fiskeoppdrett har bruken av soya økt mye de siste årene. Samtidig rettes det søkelys på hvordan soyaproduksjon noen steder, som i Amazonas, kan bidra til avskoging.

Fluelarve-pulver er nå nede på et prisnivå som gjør at det er i ferd med å bli konkurransedyktig som fôr i fiskeoppdrett, melder Barclays.

Som tror at markedet for innsektpulver i første omgang vil bli dekket av en rekke små og mellomstore virksomheter, før de store matelskapene for alvor kaster seg på bølgen om noen år.

Da kan insekter komme til å forandre mye i den internasjonal matbransjen.

Det finske gresshoppepulveret kommer med ulike smaker.

Sammenligner med sushi

Barclays ser for seg at insekter kan få omtrent samme inntreden i folks matvaner som den japanske retten sushi en gang hadde.

Det begynte med noen dristige restauranter og matbutikker, før sushi ble mat mange ville spise.

Bankens analytikere tror at dagens klima- og miljøbevisste ungdomsgenerasjon kan komme til å spille en vesentlig rolle, når insekter i årene som kommer blir vanlig mat på bordet også i Vesten.

Kilder:

Barclays: «Insect protein: bitten by the bug», 14. november 2019

The Guardian: «Insects tipped to rival sushi as fashionable food of the future», 25. Juni 2019.