Hvitstrupe-spurven synger ikke lenger om Canada.

En ny mote-sang sprer seg blant spurver

Noen fugler i Canada har funnet på en ny sang. Nå sprer den seg over hele landet, som et nytt mote-ord.

«Du er gem!» kunne ungdommene si på 1960-tallet, når de mente at du var kul. I dag ville nok ingen under 40 år skjønne hva de snakket om.

Ordet «gem» er rett og slett forsvunnet, fordi nye ord har tatt over.

Men visste du at akkurat det samme kan skjer med fuglesang?

Forskere fra Canada har oppdaget at en ny type sang er blitt så populær blant spurver, at fuglene slutter å synge den gamle.

Oh, sweet Canada, Canada, Canada

Historien handler om hvitstrupe-spurven. Denne lille tassen finnes over hele Canada, som er et digert land.

Fuglen har lenge vært kjent for sangen sin. Folk i Canada syntes det høres ut som om den synger:

Oh, sweet Canada, Canada, Canada!

(Det betyr noe slikt som: Å, kjære Canada, Canada, Canada!)

Men rundt år 2000 oppdaget forskeren Ken Otter en forandring. En liten gruppe spurver på vestkysten i Canada hadde lagd en ny slutt på sangen. Nå hørtes det mer ut som om de sang: Oh, sweet Cana, Cana, Cana, Cana.

Spredte deg

Det er ikke helt uvanlig at fugler på et sted finner på nye sanger på denne måten.

Men så skjedde det noe ganske spesielt.

Noen år senere oppdaget Otter at sangen hadde spredd seg. Nå hadde plutselig spurver i flere deler av Canada begynt å synge den nye sangen.

For å finne ut mer, ba Otter vanlige folk om hjelp.

Ba folk sende video

Rundt omkring i Canada finnes det mange mennesker som er interessert i fugler. Mange av dem har gjort opptak av sangen til hvitstrupe-spurven.

Otter ba folk om å sende ham slike videoopptak. Slik kunne han følge med på hvordan den nye sangen spredte seg.

Nå har Otter forsket på spurvesangen i 20 år, og begynner å bli ganske sikker:

Den nye sangen har spredt seg over nesten hele Canada. Og der den nye sangen kommer, forsvinner den gamle sangen.

Møtes om vinteren

Hvordan kan en ny sang-mote spre seg så langt? Spurvene har jo tross alt ikke telefon eller internett!

Otter og kollegaene hans tror de vet svaret.

Om høsten flyt nemlig hvitstrupe-spurvene sørover for å overvintre på et varmere sted. Og forskerne har funnet ut at spurver fra ulike deler av Canada møtes på de samme stedene om vinteren.

Der får altså unge spurver høre sang fra ulike deler av landet. Akkurat som barn får høre ulike dialekter når de møtes på Norway Cup!

Det er likevel en ting forskerne ikke skjønner: Hvorfor er den nye sangen mer populær enn den gamle?

Her er det nok mer å finne ut av for de fugleinteresserte forskerne.

Kilder:

• Ken Otter er forsker ved University of Northern British Columbia I Canada.
  • Otter og kollegaene hans har skrevet om forskningen sin i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Current Biology.