Ikke alle taranteller er veldig store. De som finnes i Spania er kanskje tre centimeter hvis du måler kroppen, og åtte hvis du tar med beina. Men de største tarantellene kan være 30 centimeter med bein! Altså like store som en middagstallerken! Noen har svære taranteller som kjæledyr.

Hvorfor finnes taranteller så mange steder?

Taranteller er digre og hårete og ser utrolig skumle ut. Men i virkeligheten er de skikkelig late. Så hvordan har de klart å spre seg rundt hele kloden?

Nei da, bare slapp av.

Hvis du bor i Norge, kommer du ikke til å treffe de hårete monster-edderkoppene på hytta eller i garasjen. De finnes nemlig ikke her i nord.

Men du trenger ikke reise lenger enn til Spania eller Italia, før du risikerer å møte en tarantell.

Og enda lenger sør, finner du dem over hele kloden: I USA, Sør-Amerika, Afrika, Midtøsten, Asia og Australia.

Og det er egentlig litt merkelig.

Sitter helst i ro

Tarantellene er nemlig ikke særlig glade i å reise.

Mens mange andre edderkopper beinflyr hit og dit, eller seiler av sted med vinden, sitter de fleste taranteller helst i ro i hullet sitt i bakken. Bare unge hanner drar av sted for å finne nye jaktmarker.

Hvordan har de da klart å spre seg over nesten hele verden, til kontinenter med digre hav imellom?

Nå har forskeren Saoirse Foley og kollegaene hennes forsøkt å finne ut av dette.

DNA og fossiler

Forskerne har sammenlignet DNA-et til en hel masse taranteller fra ulike steder på kloden. De har også studert fossiler av edderkopper. Og nå tror de at de kan ha funnet litt av svaret.

Kanskje det er fordi tarantellene er veldig gamle?

Altså ikke hver og en tarantell, men taranteller som type edderkopper.

Undersøkelsene til Foley og de andre forskerne tyder på at taranteller har eksistert så lenge at de levde på jorda den gangen mange av kontinentene var samlet i kjempe-kontinentet Gondwanaland.

Surfet med kontinentene

Da var det jo antagelig lettere for edderkoppene å spasere litt og litt lenger, til de hadde spredt seg over hele området. Og etterpå surfet de med, da Gondwanaland sprakk opp og kontinentene gled fra hverandre.

Men det er nok ikke hele historien om tarantellene, tipper forskerne.

For å klare å spre seg så mye, må nok tarantellene også være flinkere til å flytte på seg enn forskerne har trodd.

Kilder:

• Saoirse Foley er forsker både ved Carnegie Mellon University i USA og ved National University of Singapore, i Singapore.
  • Hun og samarbeidspartnerne har skrevet om funnene sine i en artikkel som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PeerJ.
  • Carnegie Mellon University har også skrevet en pressemelding om studien.
  • Store norske leksikon: Gondwanaland