Hodet til T. rex kunne bli over 1,5 meter langt. Tennene kunne være 30 centimeter lange. Denne står hos museet Smithsonian i USAs hovedstad Washington.

Det kan ha levd 1,7 milliarder Tyrannosaurus rex på jorda

Forskere har regnet på verdens mest kjente dinosaur.

Tyrannosaurus rex var et gigantisk kjøttende uhyre som levde i Nord-Amerika.

Dyret blir ofte bare kalt T. rex.

T. rex kunne bli over 13 meter lang og mellom 4 og 6 meter høy i oppreist stilling.

Vekten varierte mye. Men det største dyret som er funnet, veide rundt åtte tonn. Det er omtrent som en liten gravemaskin.

Hvor mange egg la den?

Noen forskere liker å sette opp store regnestykker.

Utregningen for å finne ut hvor mange T. rex som levde, har mange faktorer. Som hvor lenge dinosauren levde, hvor mange T. rexer det fantes samtidig og hvor mange egg dinosauren la.

Den tyske dinosaurforskeren Eva Griebler mener at det kan ha levd 20.000 Tyrannosaurus rex samtidig i Nord-Amerika.

Dinosaurer fantes på jorda i mer enn 100 millioner år. Men for 66 millioner år siden forsvant de plutselig.

T. rex levde bare de aller siste 2,5 millioner årene før dinosaurene forsvant.

Det er likevel omtrent like lenge som det har vært mennesker på jorda. Og nok til at det kan ha levd rundt 125.000 generasjoner med Tyrannosaurus rex etter hverandre.

Regnestykket

Tar du 20.000 dyr på en gang – og ganger med 125.000 generasjoner – så får du 2,5 milliarder dyr. Det var dette en gruppe forskere i California regnet seg fram til i 2021.

Men dinosaurforskeren Eva Griebler ved Johannes Gutenberg-universitetet i Tyskland fant ut at forskerne i USA hadde oversett et par ting. Hun regnet seg fram til at et mer riktig antall T. rexer er 1,7 milliarder.

Som jo også er ganske mange.

Forskerne i California er nå enige med Griebler i at hennes regnestykke nok er mer riktig.

Denne bæsjen etter en Tyrannosaurus rex er over en halv meter lang. Den ble funnet i Sør-Dakota i USA.

I familie med fuglene

I dag er forskere ganske sikre på at fugler og dinosaurer er i familie med hverandre.

Små og store fugler du ser i hagen eller flyvende oppe på himmelen, er på sett og vis de dinosaurene som overlevde da T. rex og gjengen forsvant for 66 millioner år siden.

Det var da forskeren Eva Griebler tok med i regnestykket sitt at T. rex kan ha lagt egg omtrent sånn som fugler gjør i dag hun kom til at det «bare» har levd 1,7 milliarder Tyrannosauruser.

Hvor er fossilene?

Men om det fantes så mange T. rexer, hvorfor finner vi ikke enda flere fossiler etter dem i USA, Canada og Mexico, hvor de en gang levde?

Sjansen for at en T. rex skal bli funnet igjen som et nokså komplett fossil i våre dager, har Griebler regnet seg fram til at er ett fossil per 80 millioner Tyrannosaurus rexer som har levd.

Kanskje bør vi være glade for at iallfall noen veldig få dyr ble til fossiler.

Stan er 67 millioner år gammel og antakelig verdens best bevarte fossil av en Tyrannosaurus rex. I 2020 ble han solgt for 350 millioner kroner til en ukjent kjøper. Magasinet National Geographic fant ut at Stan var blitt sendt til De arabiske emirater. Der kan han bli stilt ut på et nytt museum som skal åpne i 2025 med de aller sjeldneste tingene som er funnet på Jorda. Naturhistorisk museum i Oslo har utstilt en kopi.

Dinosaurer er blitt kjempedyre

Noe som bekymrer en del dinosaurforskere, er at kjente fossiler er blitt så populære blant enkelte mennesker som har mye penger.

For ikke lenge siden betalte noen 350 millioner kroner for det mest komplette Tyrannosaurus rex-skjelettet i verden, da det ble solgt på en auksjon.

Når de beste dinosaurskjelettene blir så kjempedyre, så har ikke lenger vanlige museer penger til å kjøpe dem. Det kan også bety at det blir vanskeligere å forske på dem.

Eva M. Griebeler: «Vital statistics, absolute abundance and preservation rate of Tyrannosaurus rex», Palaeontology, April 2023.