Dette er ettergløden etter det kraftigste gammaglimtet som noen gang er målt. Glimtet sees her i røntgen av SWIFT-teleskopet.

Dette er restene etter det kraftigste gammaglimtet som noengang er målt

Glimtet har reist nesten 2 milliarder lysår før vi oppdaget det.

Den 9. oktober i 2022 ble det registrert en helt spesiell kosmisk hendelse. Et ekstremt kraftig utbrudd med gammastråling traff vårt solsystem, og glimtet varte i mer enn ti timer.

Dette er det kraftigste gammaglimtet som noen gang har blitt registrert av forskere, ifølge flere nye forskningsartikler om fenomenet som er publisert i tidsskriftet Astrophysical journal Letters.

Forskere har lett etter gammaglimt siden de ble oppdaget på 1960-tallet, og det er oppdaget rundt 1.700 fram til nå, ifølge astronomen Phil Plait i Scientific American.

Gammaglimt er ekstremt kraftige pakker med stråling som reiser milliarder av lysår før de når oss. Det er fortsatt ikke slått fast hvordan de oppstår eller hvor de kommer fra, men vi skal komme tilbake til det.

Men glimtet i oktober, kalt GRB 221009 i de vitenskapelige katalogene, er foreløpig i en særstilling. I denne forskningsartikkelen blir det kalt «the BOAT» - Brightest Of All Time, sammenlignet med alle gammaglimtene som er målt.

Glimtet er så kraftig at forskergruppen anslår at et slikt glimt treffer jorden en gang hvert 10.000. år. Altså er dette kanskje den første gangen dette skjer siden moderne, menneskelig sivilisasjon oppsto.

Mange satellitter og romteleskoper registrerte glimtet på grunn av den ekstreme intensiteten, men glimtet ble også observert av romsonden Voyager 1, ifølge NASA. Denne sonden har vært på vei ut av solsystemet i flere tiår og ble skutt opp på 1977.

Voyager 1, slik den så ut da den ble sendt ut i rommet i 1977.

Romsonden begynner å bli gammel, men den plukket opp dette enorme gammaglimtet før vi merket det her på jorda.

Men hvor kommer gammaglimtet fra?

Reiser langt, langt avgårde

Forskerne kan ikke være sikre på hva som lager disse glimtene, men det må involvere svært store krefter som kan sende fotoner av gårde med ekstremt mye energi.

Et kort gamma-glimt på 40 sekunder kan sendes av gårde med like mye energi som solen slipper ut gjennom hele sin levetid, ifølge nyhetsnettstedet phys.org.

Sannsynligvis kan et langvarig gammaglimt teoretisk spores til en virkelig stor og massiv stjerne som eksploderte i en supernova og kollapset til et sort hull.

Slik har en kunstner framstilt det ekstremt kraftige gammaglimtet som sendes ut av en mulig supernova. Strålingen sendes ut i to fokuserte stråler, og jorden kan tilfeldigvis være i samme retning, og den kan måles.

Når denne kollapsen skjer, sender det sorte hullet ut strømmer med fotoner med ekstremt høy energi. Dette kan være forklaringen på gamma-glimtene, selv om forskerne ikke kan være sikre.

Forskerne ser tegn til at dette gammaglimtet reiste i over 1,9 milliarder lysår før det nådde jorden.

Til sammenligning er vår galakse Melkeveien rundt 100.000 lysår bredt. Dette er en uhåndterlig stor avstand, men det er nærmere enn mange andre gamma-glimt som er målt.

Dette er også en del av forklaringen på hvorfor dette gammaglimtet var så kraftig for oss her på jorden.

Gammaglimtet GRB 221009 varte i mer enn ti timer, og det ble observert med teleskoper over hele verden. Astronomen Phil Plait mener at et så ekstremt eksempel på et gammaglimt kanskje kan gi ny innsikt og forståelse av fenomenet.

Williams et al: GRB 221009A: Discovery of an Exceptionally Rare Nearby and Energetic Gamma-Ray Burst. The Astrophysical Journal Letters, 2023. DOI: 10.3847/2041-8213/acbcd1. Sammendrag

Burns mfL: GRB 221009A: The BOAT. The Astrophysical Journal Letters, 2023 DOI: 10.3847/2041-8213/acc39c. Sammendrag

Få med deg ny forskning

MELD DEG PÅ NYHETSBREV

Du kan velge mellom daglig eller ukentlig oppdatering.