Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

– De fleste foreldre er bekymret for all tiden barna bruker foran skjermen, sier medieforsker Eiri Elvestad.

Skjermen tar overhånd – hva skal foreldre gjøre?

PODCAST: En ny rapport viser hvordan foreldre i Norge opplever dilemmaene ved barnas skjermbruk.

Hva gjør egentlig barna når de sitter med nesa planta i iPad-skjermene sine? Og bruker de ikke altfor mye av tiden sin foran en skjerm?

Siden smarttelefoner, nettbrett og flatskjermer for alvor ble en del av norske barns hverdag, har man stadig kunnet lese om foreldres kronisk dårlige samvittighet for barnas skjermtid. Men hva er de egentlig bekymret for?

– Hvis man, som voksen, ser hvor avhengig man selv er av mobiltelefonen, så synes jeg det er rart å gi et frislipp til barna sine. Det er jo et slags dop – for å bruke et skikkelig nittitallsord, sier Live Nelvik, programleder og trebarnsmor.

Våren 2021 har Nelvik utforsket foreldreskapet anno 2021 i TV-serien Lives oppdragelsesreise. Skjermer er et sentralt tema i serien, og i podkasten Universitetsplassen deler Nelvik sine bekymringer.

– Jeg føler vi er litt naive overfor hva som ligger bak teknologien vi gir barna våre, sier hun.

Live Nelvik og Eiri Elvestad diskuterer hva foreldre skal gjøre med barnas skjermbruk.

Skjermen er en tidstyv – for voksne og barn

– Live Nelvik er definitivt ikke alene om disse bekymringene, sier medieforsker Eiri Elvestad.

Sammen med Elisabeth Staksrud og Kjartan Ólafsson har hun nylig gitt ut rapporten Digitalt foreldreskap i Norge. Her viser de hvordan foreldre i Norge opplever dilemmaene ved skjermbruk.

– Hele 73 prosent av de spurte foreldrene er mye bekymra for barnas tidsbruk på nett, mobil og spill. 77 prosent oppgir at de selv bruker for mye tid på nett, sier Elvestad.

Mange er også bekymret for hva barna bruker mobilen til. Elvestad tror det er lurt å snakke mer sammen om nettopp det.

– Barn skriker nærmest til foreldrene sine at de er jo sosiale på mobilen. Så det er noe med å vite hva de gjør når de bruker skjerm, sier hun.

Nelvik ser at barn gjør mye sosialt sammen over nett, men mener det er viktig å sette grenser.

– Hvis Minecraft eller Tiktok gir dem glede, så er det likevel viktig å ha tydelige regler om tid. «Du får lov til å bruke det, men du må også gjøre andre ting». Jeg synes ikke vi bare kan gi opp og si at de er sosiale der, understreker hun.

Forskjeller mellom foreldre

Det er ikke bare på fritiden barn bruker skjerm.

– Norske førsteklassinger tar læreren i den ene hånda og får en iPad i den andre. Det synes jeg er sjokkerende. Det er så mye usynlig skjermtid. Det skremmer meg som mor, sier Nelvik.

Hun ser at barna bruker iPad i skoletiden, ser litt på TV mens de spiser mat, og på AKS spiller de Just Dance eller ser en film. Da er det ikke mye tid uten skjerm.

Ifølge Elvestad er det litt forskjellig hva foreldre bekymrer seg for. De fleste er bekymret for tiden som går med. Men der foreldre med høy utdanning og inntekt har det som sin største bekymring, er foreldre med lav utdanning og lav inntekt mer bekymret for at barna skal bli utsatt for kriminalitet, skal bli kontaktet av fremmede og lignende.

– Vi lever forskjellige liv. Hvis førsteprioritet er at barnet ditt i det hele tatt skal få råd til en mobil, eller at de skal bli inkludert i et fellesskap, så har du kanskje andre bekymringer. Det er store forskjeller, også i Norge, i hvordan vi forholder oss til teknologi, sier hun.

Ønsker mer informasjon

I TV-serien Lives oppdragelsesreise undersøker Nelvik hva forskningen sier om skjermbruk. Hun utforsker strategier for hvordan å være en forelder i en digital hverdag. At NRK lager slike serier er velkomment for mange foreldre, tror Elvestad.

– Det er et rop fra foreldrene – de vil ha mer informasjon. 91 prosent vil ha mer informasjon fra skolen, 86 prosent vil ha det fra myndighetene. Så det er et behov som ikke blir dekket, sier hun.

Forskerne har også funnet forskjeller mellom foreldre i Norge og andre europeiske land.

– Norske foreldre er veldig åpne for at barna kan søke etter nyheter på nett, mens de i andre land er mer skeptiske til nyheter. Kanskje handler det om at norske foreldre anser nyheter som trygg kunnskap.

I denne episoden av podkasten Universitetsplassen deler Elvestad funn fra rapporten Digitalt foreldreskap og diskuterer strategier og råd til foreldre med Live Nelvik. Programleder er Mari Lilleslåtten.

Om Universitetsplassen

Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv.

Du finner Universitetsplassen i alle podkastapper, inkludert iTunes/Apple og Spotify.

Powered by Labrador CMS