«Disconnection Event».

Funklende komet og strålende galakser:
Årets beste astro­fotografier er kåret

Se vinnerbildene fra Astronomy Photographer of the Year 2022.

Selv voldsomme begivenheter som døende stjerner eller kometer som blir revet fra hverandre, er vakre å se på.

Vår nærmeste nabo, månen, en gold stein, har vært gjenstand for en mange hundre tusener av år lang kjærlighetsaffære med mennesket selv før vi fikk teknologien til å se nærmere på den.

Vi trenger heldigvis ikke lenger nøye oss med våre egne øyne. Selv enkeltmennesker kan i dag skaffe seg utstyr til å forevige glimt av universet.

De beste av disse bildene kåres hvert år til fotokonkurransen Astronomy Photographer of the Year.

Nå har tiden kommet for å avsløre vinnerne. Og først hovedpremien.

Førsteplassen gikk til Gerald Rhemann, som fanget kometen Leonard i en kritisk stund. På julaften 2021 ble kometen truffet av en sterk solvind som rev av deler av halen – et såkalt disconnection event.

Leonard fortsatte banen ut av solsystemet og kommer aldri til å passere jorden igjen. Dette er bildet du ser i toppen av artikkelen.

Og nå videre til de ulike kategoriene.

Polarlys

Fra den islandske halvøya Hvalnes har fotografen klart å fange nordlyset, aura borealis, i en flyktig dans over den smeltende isen. I motsetning til de fleste fotografier av nordlys, som tas om vinteren, ble dette bildet nemlig tatt om våren. Mellom den frosne innsjøen og himmelen ser vi fjellet Eystrahorn. Polarlys forekommer når partikler med elektrisk ladninger fra solen, som blir båret gjennom verdensrommet på solvinder, støter inn i jordens magnetfelt og skaper det spektakulære lysshowet.

Mennesker og universet

Den internasjonale romstasjonen befant seg et øyeblikk rett foran Stillhetens hav på månen, og fotografen var rask på avtrekkeren. Stillhetens hav var stedet der Apollo 11-astronautene landet og der de første menneskene noen gang satte sin fot på et annet himmellegeme enn jorden.

Galakser

Den fotogene Sombrero-galaksen er mye mindre enn Melkeveien, men lyser to til tre ganger så kraftig – så kraftig at det er den lyseste galaksen innen 35 millioner lysår. Det som fanget dommernes oppmerksomhet, er at man akkurat kan ane det stjernestøvet som ble slynget ut under tidligere sammenstøt med andre galakser.

Sola

Den tålmodige fotografen bak dette bildet tok ett bilde av sola hver dag i et år (men gikk glipp av seks dager) og satte dem sammen til dette verket. De to «beltene» på solen er solflekker som oppstår og forsvinner.

Månen vår

En soloppgang får lange skygger til å danse over månekrateret Plato, oppkalt etter den greske filosofen Platon.

Stjerner og stjernetåker

Restene av en død stjerne utgjør motivet for dette bildet. Heliks-tåken, eller NGC 7293, er en sann fargeorgie i dette bildet, og det var nok til å vinne dommernes gunst.

Beste unge fotograf

Andromedagalaksen er et populært motiv blant astrofotografer. Ikke minst fordi det er den nærmeste galaksen i vårt kosmiske nabolag med en avstand på «bare» 2,5 millioner lysår. Det er dermed det fjerneste objektet et mennesker kan se med det blotte øye – men det hjelper veldig å ha et teleskop!

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no. Les originalsaken på videnskab.dk her.

Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?