Isstasjon med telt (for å skjære iskjerner), isbjørnvakter og to spotlys for å sjekke for isbjørner.

«Blowing in the wind»

Se for deg å kjøre i en åpen kabriolet i 90 km/t inne i en gigantisk fryseboks på -25 grader med alle vinduer åpne. Det høres ikke behagelig ut og de fleste vil ikke ha gjort slikt frivillig. Men dette er forholdene vi har måttet jobbe under de første dagene av vår arktiske vinterekspedisjon!

En kuling hadde truffet Barentshavet, og vi var veldig, veldig heldige som dro nord for Svalbard og unngikk det verste været i det sørligere Barentshavet rundt isstasjonen vår «P1». Kombinasjonen av sterk vind og veldig kald lufttemperatur var innbød fortsatt ikke til å jobbe utendørs. Heldigvis finnes det ingen bølger i et isdekket Arktis, noe som eliminerer sjøsyke, og det meste av vårt vitenskapelige arbeid kan gjøres enten inne i skipet (med FF Kronprins Haakons «moonpool», hvor man kan åpne ei luke i bunnen av skipet og sende utstyr ned i vannet selv om skipet skulle være frosset inne i havis), eller fra dekket, hvor vi bare er eksponert for været i noen få minutter.

Når vi planla arbeidet med den første store isstasjonen på stasjon «P7» forårsaket været store bekymringer, siden frostskader kan oppstå i løpet av minutter under slike vind- og temperaturforhold. Vi nærmet oss en så lav effektiv temperatur at arbeid på isen ikke hadde vært tillatt i det hele tatt på grunn av uakseptabel risiko. Heldigvis økte temperaturene (til «varme» -13 grader) og vinden løyet til bare 20 km/t, slik at vi i dag har kunnet jobbe trygt på isen.

Teamarbeid er alt, og hele vitenskapsteamet trappet opp arbeidet ved å lage hull i havisen, ta opp iskjerner, gi logistisk støtte eller se etter isbjørn fra både broen og på havisen (ingen bjørner kom heldigvis). Hardt fysisk arbeid holdt alle varme, og etter omtrent 8 timers arbeid hadde alle nødvendige prøver blitt tatt, i tillegg til det vanlige arbeidet som foregår om bord på skipet døgnet rundt. Vi var fremdeles veldig lettet over at vi hadde oppnådd vårt planlagte vitenskapelige program for dagen.

Nå fokuserer vi på vannsøylen og havbunnen og trenger å finne igjen sedimentfeller vi la igjen i isen. I morgen "natt" vil vi forlate den nordligste stasjonen «P7» (ved 82 grader N) for å ta turen sørover til stasjonen «P6», omtrent 30nm fra P7, og som ligger på sokkelkanten på 800 meters dyp. Dette vil gi oss tid til å analysere de hundrevis av prøver og eksperimenter som vi har samlet sammen de siste to dagene.

Bloggen er oversatt fra engelsk til norsk av Eva Therese Jenssen. Den originale bloggen finner du her.

Isbjørnvakt på broa på "Kronprins Haakon".
Powered by Labrador CMS