To eksemplarer av rundormen C. elegans

Forskere fikk rundorm til å leve fem ganger lenger enn normalt

I lang tid har forskere prøvd å forstå mekanismene som forårsaker alderdom. Nå kan de ha kommet ett skritt lenger.

I en ny studie har forskere ved den amerikanske nonprofit institusjonen MDI Biological Laboratory klart å øke levealderen til rundormen ved å bruke en metode som kalles dobbelt mutasjon.

De endret genene i signalsystemene som cellene i kroppen bruker for å kommunisere med hverandre.

Genforandringen i det ene genet fikk rundormene til å leve 100 prosent lengre, og endringen i det andre økte levealderen med 30 prosent. Når forskerne kombinerte de to genetiske forandringene, fikk rundormen 500 prosent lengre levealder.

Det tilsvarer at et menneskeliv blir forlenget med 400-500 år.

Hilde Loge Nilsen, professor i molekylærbiologi ved Universitetet i Oslo, forteller at forskere har mye bevis fra studier på rundormen C. Elegans, bananfluer og mus som viser at levealderen kan økes både ved genmanipulasjon og småmolekyler.

Synergisk effekt

– Effekten av synergisk samspill er ikke at én pluss én blir lik to, men snarere at én pluss én blir lik fem. Våre funn demonstrerer at ingenting i naturen eksisterer i et vakuum. For å skape den mest effektive antialdrings-behandlingen må forskere se på flere av reaksjonsveiene i stedet for individuelle signalbaner, sier Jarod Rollins, som er en av hovedforskerne bak den nye studien, i en pressemelding.

Slikt samspill mellom celler kan også være en av grunnene til at forskere ikke har klart å finne et unikt gen som er ansvarlig for at noen mennesker lever veldig lenge og uten noen alvorlige alderdomssykdommer, skriver forskerne i en pressemelding.

Handler ikke bare om livslengde

Rundormen Caenorhabditis Elegans er populær blant molekylærbiologer som studerer alderdom. Ormen har mange av de samme genene som mennesker og dens korte levetid på tre-fire uker tillater forskere å se effekten av genetisk manipulering i løpet av svært kort tid.

Begge genene som ble brukt i den nye studien, finner vi også i mennesker.

Det var eksperimenter på tidlig 90-tallet som viste at mutasjoner i gener kunne forandre livslengden til C. elegans. I en forskningsstudie fra 2008 klarte forskere å øke livslengden på rundormen fra 20 dager til 200 dager.

Hilde Loge Nilsen er professor i molekylærbiologi ved Universitetet i Oslo og har selv prøvd å forlenge livet til rundormen C. Elegans.

Nilsen forsker selv på alderdom, og klarte i en studie fra november 2013 å øke levealderen til denne rundormen fra cirka 20 dager til litt over 80 dager.

– Ganske imponerende økning i livslengde, men dyrene ble veldig sårbare. Livslengde er ikke alltid parallelt med livskvalitet. Det er lite vits i å øke antall leveår, hvis de årene er fulle av sykdom og dårlig livskvalitet, sier Nilsen.

Hun forteller også at forskerne ikke vet hvordan disse langlevde mutantene klarer seg ute i et komplekst miljø og om de vil kunne overleve helt vanlige stress-situasjoner, som vinteren, en sommer med mye sol eller en virusinfeksjon.

Økte livskvaliteten til mus

I en studie gjort i fjor, ved det spanske nasjonale kreftsenteret i Madrid, skapte forskere mus med ekstremt lange telomer. Telomer er et område med små, gjentatte sekvenser i enden av kromosomene. For hver celledeling blir telomerene litt kortere.

Forskerne kunne se at mus som hadde slike celler med lange telomer fikk mindre DNA-skader når de ble eldre.

I tillegg var de også sunnere, hadde mindre tilfeller av kreft og de levde lenger. Forskerne konkluderte med at lengre telomere enn normalt kan gi arter flere fordeler.

– Livslengde er regulert av mange ulike biokjemiske reaksjonsveier og påvirket av gener. Hvordan disse reguleres gjennom et livsløp og i samvirkning med hverandre og miljøfaktorer er, etter min mening, det store ukjente spørsmålet som vi må løse før vi overfører dette til mennesker, sier Nilsen.

Lan, J., Rollins A, J., Zang, X., Wu, D., Zou, L., Wang, Z., Ye, C., Wu, Z., Kapahi, P., Roger, N, A. & Chen, D. (2019) Translational Regulation of Non-autonomous Mitochondrial Stress Response Promotes Longevity, Cell Reports (volume 24 Issue 4.), doi:https://doi.org/10.1016/j.celrep.2019.06.078