Med Støre-regjeringen har vi fått et hvileskjær i forskningspolitikken. Den er mindre ambisiøs, mindre grønn og mer introvert, skriver innleggsforfatteren. F.v forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel og statsminister Jonas Gahr Støre.(Foto: Cornelius Poppe / NTB)
Vi er på god vei fra en realfagskrise til en realfagskatastrofe i norsk skole
DEBATT: Høyre i regjering investerte i det vi vet virker.
Kari-Anne Jønnes, stortingsrepresentant,Høyre
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Skal vi lykkes i møte med de store utfordringene vi står
overfor trengs mer forskning og mer realfag. Med Støre-regjeringen har vi fått
et hvileskjær i forskningspolitikken. Den er mindre ambisiøs, mindre grønn og
mer introvert.
Bevilgningene til forskning har sunket år for år og ligger nå
godt under 1 prosent av BNP. Vi har sakket betydelig akterut sammenlignet med landene
rundt oss.
Grunnlaget for resultatene Støre-regjeringen kan vise til innenfor
RETUR EU ble lagt av Solberg-regjeringen, som la fram to langtidsplaner for
forskning og høyere utdanning fulgt av forpliktende økonomiske
opptrappingsplaner.
Satsingen på realfag er satt i revers
Resultatene i
TIMMS er skrekkelig lesning. Nær halvparten av norske 9. klassinger ligger på
laveste nivå i naturfag. Det er dårlig nytt for kunnskapsnasjonen Norge i møte
med den grønne og digitale omstillingen.
Høyre i regjering investerte i det vi
vet virker, nemlig mer kunnskap og kompetanse. I 2016 innførte vi en ekstra
naturfagtime i barneskolen, og i år som tidligere år prioriterer vi en ekstra
time naturfag i ungdomsskolen i vårt budsjett.
Forskningsmiljøene våre beviser hver dag at de kan, det er vår oppgave å løfte de videre til beste for framtidas velferdssamfunn.
Skal elevene våre bli bedre i realfag må vi prioritere
det vi vet virker; mer naturfag, lærere med fordypning i realfag,
intensivopplæring, tidlig innsats og talentsentre i realfag. Støre-regjeringens
største satsninger på kunnskapsområdet er skole-fritid og skolebygg. Elevene
blir ikke bedre i matte av det.
Vi er på god vei fra en realfagskrise til en
realfagskatastrofe i norsk skole. Det er ikke bare et skoleproblem, det er et
samfunnsproblem. Støre-regjeringens politikk svarer ikke på disse
utfordringene.
Annonse
Det bidrar til at altfor mange av elevene våre ikke er godt nok
rustet til å fullføre og bestå videregående skole, og komme ut i et aktivt
samfunns og arbeidsliv. Det er mangel på kompetanse i hele landet, og vi har
ikke råd til å utdanne til utenforskap.
Vi har ikke råd til ikke å investere i forskning
Til grunn for innovasjon og verdiskaping, flere arbeidsplasser og levende
distrikter ligger forskning. Flere peker på at det er mangel på følelse av hast
i Norge. Landene rundt oss har på en helt annen måte enn Støre-regjeringen
forståelse for at det haster med grønn og digital omstilling, og det investeres
massivt i forskning og innovasjon.
Det haster for Høyre. Vår forskningspakke på 400
millioner til grønn vekst og omstilling, i tillegg til en tydelig satsning på
teknologi, vil bidra til å løfte forskningssektoren betydelig.
Høyre har høye ambisjoner for elever og lærere, og vi har
høye ambisjoner for norsk forskning. Forskningsmiljøene våre beviser hver dag
at de kan, det er vår oppgave å løfte de videre til beste for framtidas
velferdssamfunn.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?