Med Støre-regjeringen har vi fått et hvileskjær i forskningspolitikken. Den er mindre ambisiøs, mindre grønn og mer introvert, skriver innleggsforfatteren. F.v forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel og statsminister Jonas Gahr Støre.

Vi er på god vei fra en realfagskrise til en realfags­katastrofe i norsk skole

DEBATT:  Høyre i regjering investerte i det vi vet virker.

Publisert

Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Skal vi lykkes i møte med de store utfordringene vi står overfor trengs mer forskning og mer realfag. Med Støre-regjeringen har vi fått et hvileskjær i forskningspolitikken. Den er mindre ambisiøs, mindre grønn og mer introvert.

Bevilgningene til forskning har sunket år for år og ligger nå godt under 1 prosent av BNP. Vi har sakket betydelig akterut sammenlignet med landene rundt oss.

Grunnlaget for resultatene Støre-regjeringen kan vise til innenfor RETUR EU ble lagt av Solberg-regjeringen, som la fram to langtidsplaner for forskning og høyere utdanning fulgt av forpliktende økonomiske opptrappingsplaner.

Satsingen på realfag er satt i revers

Resultatene i TIMMS er skrekkelig lesning. Nær halvparten av norske 9. klassinger ligger på laveste nivå i naturfag. Det er dårlig nytt for kunnskapsnasjonen Norge i møte med den grønne og digitale omstillingen. 

Høyre i regjering investerte i det vi vet virker, nemlig mer kunnskap og kompetanse. I 2016 innførte vi en ekstra naturfagtime i barneskolen, og i år som tidligere år prioriterer vi en ekstra time naturfag i ungdomsskolen i vårt budsjett.

Forskningsmiljøene våre beviser hver dag at de kan, det er vår oppgave å løfte de videre til beste for framtidas velferdssamfunn.

Skal elevene våre bli bedre i realfag må vi prioritere det vi vet virker; mer naturfag, lærere med fordypning i realfag, intensivopplæring, tidlig innsats og talentsentre i realfag. Støre-regjeringens største satsninger på kunnskapsområdet er skole-fritid og skolebygg. Elevene blir ikke bedre i matte av det.

Vi er på god vei fra en realfagskrise til en realfagskatastrofe i norsk skole. Det er ikke bare et skoleproblem, det er et samfunnsproblem. Støre-regjeringens politikk svarer ikke på disse utfordringene. 

Det bidrar til at altfor mange av elevene våre ikke er godt nok rustet til å fullføre og bestå videregående skole, og komme ut i et aktivt samfunns og arbeidsliv. Det er mangel på kompetanse i hele landet, og vi har ikke råd til å utdanne til utenforskap.

Vi har ikke råd til ikke å investere i forskning

Til grunn for innovasjon og verdiskaping, flere arbeidsplasser og levende distrikter ligger forskning. Flere peker på at det er mangel på følelse av hast i Norge. Landene rundt oss har på en helt annen måte enn Støre-regjeringen forståelse for at det haster med grønn og digital omstilling, og det investeres massivt i forskning og innovasjon.

Det haster for Høyre. Vår forskningspakke på 400 millioner til grønn vekst og omstilling, i tillegg til en tydelig satsning på teknologi, vil bidra til å løfte forskningssektoren betydelig.

Høyre har høye ambisjoner for elever og lærere, og vi har høye ambisjoner for norsk forskning. Forskningsmiljøene våre beviser hver dag at de kan, det er vår oppgave å løfte de videre til beste for framtidas velferdssamfunn.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

Powered by Labrador CMS