Om man skriver for hånd eller på tastatur vil trolig ikke være avgjørende for å lære bedre eller bli smartere, ifølge kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Lærer man mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur?
DEBATT: Et problem med påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst, skriver lektor Jan Frode Lindsø.
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
På forskning.no kunne
vi nylig lese at «Barna må fra første
klasse først lære å skrive for hånd». Ikke overraskende er det forsker ved NTNU, Audrey van der Meer, som
står bak dette utsagnet. Det er ikke første gang hun har hevdet at håndskrift
gir bedre læring enn skriving på tastatur, og ved jevne mellomrom har hun
gjentatt de samme påstandene.
Gir
håndskrift bedre læring?
Allerede i 2016
hevdet hun at «håndskrift gir bedre
læring» enn skriving
på tastatur. Og til tross for at hun hevdet at studenter bør bruke penn og
papir når de noterer, brukte alle deltakerne i studien digitale verktøy. I 2019
gjennomgikk jeg
studien som var
grunnlaget for disse påstandene.
Deltakerne i studien
skrev ikke for hånd – de tegnet. Funnene viste at hjerneaktiviteten var
forskjellig når studentene skrev med én finger på tastaturet, og tegnet for
hånd. Spørsmålet er da om måling av hjerneaktiviteten alene er tilstrekkelig
for å konkludere med at noe gir økt læring, slik van der Meer gjør?
Det er skummelt å generalisere på et så lite mangfoldig utvalg.
I media kom det
heller ikke fram at studien var finansiert av, og gjennomført i samarbeid med
Microsoft. Resultatene fra studien ble deretter brukt av Microsoft i sin
markedsføring av Surface-serien, der stylusen er et viktig verktøy.
Det er
nesten litt ironisk at en studie som brukes som påskudd for analoge verktøy,
kun ble utført med digitale verktøy, og senere brukt som et argument for å
selge inn et konkret digitalt verktøy i skolen.
Blir
barn smartere av å skrive for hånd?
Også i 2020 kom van
der Meer med lignende uttalelser. Da handlet det om at barn blir «smartere av å
skrive for hånd». Også disse påstandene gjennomgikk jeg
grundig her på Forskersonen. Denne studien hadde mange likheter med den fra 2017, og ble også kun
gjennomført ved hjelp av digitale verktøy.
Annonse
Heller ikke denne studien kan brukes
som evidens for at håndskrift gjør barna smartere eller fører til økt læring,
sammenlignet med skriving på tastatur.
Jeg skrev den gang at måling av
hjerneaktivitet for å «bevise» læring må «…kunne anses for å bidra til et
reduksjonistisk syn på læring siden læring er så mye mer».
Det skal også nevnes
at denne studien hadde et svært lite utvalg, derav bare 12 av deltakerne var
barn. Alle barna ble rekruttert fra Steinerskolen, og skulle ha god erfaring
med løkkeskrift eller tegning.
Barn som var venstrehendte eller hadde dysleksi,
ADHD eller var født prematurt ble ekskludert fra studien. Det er skummelt å
generalisere på et så lite mangfoldig utvalg.
Studien gikk ut på å analysere de underliggende nevrale nettverkene som
er involvert i håndskrift og skriving på tastatur. Og som i de tidligere
studiene ble det ikke brukt noen analoge verktøy.
Deltakerne brukte igjen en
Microsoft Surface Studio med trykkfølsom skjerm til å skrive på. Og når de
skrev på tastatur fikk de fortsatt kun lov til å bruke én finger, og hadde
ingen skjerm å se på. Altså samme oppsett som de foregående studiene.
Annonse
Konklusjonen på denne
studien er i stor grad den samme som de foregående studiene. Slik sett tilfører
den egentlig ingenting nytt til påstanden om at barn blir smartere eller lærer
mer av å skrive for hånd.
Upresist
om Helsedirektoratets råd om skjermbruk
I forskning.nos
artikkel om studien omtales for øvrig rådene fra Helsedirektoratet om barn og
skjermbruk upresist. Rådene fra Helsedirektoratet handler ikke primært om
hjerneutvikling, selv om artikkelen kan gi et slikt inntrykk.
Læring handler om så mye mer enn det hjerneforskning alene kan vise, og smarthet handler om så mye mer enn skriveverktøy.
For å nyansere rådet om skjermbruk hos de minste, er det verdt å merke seg at
WHO, som Helsedirektoratet baserer rådene sine på, også gir råd om at man ikke
bør ha barn i barnevogn, barnestol eller bilsete i mer enn én time
sammenhengende i våken tilstand. Rådene handler altså først og fremst om
stillesitting og passivitet.
Læring
er komplekst
Et problem med
påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å
skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst. Læring handler om så mye
mer enn det hjerneforskning alene kan vise, og smarthet handler om så mye mer
enn skriveverktøy.
Om man skriver for hånd eller på tastatur vil trolig ikke
være avgjørende for noen av delene. Vi må heller ikke glemme at det i skolen er
et mangfold av elever og at det ikke finnes ett svar for alle.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?